Öppettider
- 16 oktober 9.00-17.00
- 17 oktober 9.00-16.00
Elmässan har blivit en självklar mötesplats för elbranschen, den erbjuder en arena där besökare både kan uppleva spänning, nätverka och knyta nya kontakter. Men hur blev mässan så populär?
Lina Schewenius Lund, Head of Cluster på Easyfairs är idag ytterst ansvarig för Elmässan men har varit med sedan 2013.
Elmässan är en väldigt rolig mässa att arbeta med, den är både innovativ och inspirerande. Dessutom lockar den alltid många intresserade och härliga människor, både besökare och utställare, säger hon.
Ständigt ökat flöde
Den allra första Elmässan arrangerades 2004 på Sollentuna Expo Center, på den fanns ett 60-tal utställare som främst lockade installatörer.
– Sedan dess har Elmässan bara accelererat och besökarantalet har bara ökat. Mycket beror på att våra utställare känner ett ägarskap för mässan och gör allt för att den ska bli så bra som möjligt. Det är deras egen mässa och vi på Easyfair står för arrangemanget, säger Lina.
Det enkla konceptet, att under två dagar skapa en nischad mötesplats för alla yrkesroller inom elbranschen, har blivit mycket uppskattat och många företag planerar sina besök långt i förväg.
Viktig komponent i branschen
Elmässan är mer än en mässa, den har blivit en betydande mötesplats för elektriker, installatörer, konsulter, projektledare, andra beslutsfattare och leverantörer inom installation, belysning, förnybar energi och fiber. Här möts man för att umgås, diskutera, utbildas och utvecklas tillsammans. Och det är möten som leder till affärer och samarbeten.
– Engagemanget vi ser från våra utställare och besökare är fantastiskt, det är ett kvitto på att Elmässan spelar en stor roll i branschen, säger hon.
Betydelsefull installation
De senaste 20 åren har branscherna kring elinstallation, belysning och fiber utvecklats enormt. Elmässan har hela tiden utvecklats i takt med branschen men också påverkats av omvärlden.
– Under åren har det hänt så otroligt mycket roliga och spännande saker, men viktigast var nog den första Elmässan vi gjorde efter pandemin. Då var hela branschen på spänn och det fanns viss oro för att den digitala världen tagit över. Men tack vare en stark längtan att samla branschen och återigen uppleva känslan på plats blev just den Elmässan både välbesökt och väldigt lyckad. Det visade också att de kvalitativa fysiska mötena är här för att stanna, kanske är de nu viktigare än någonsin, säger Lina.
Andra viktiga inslag är att Elmässan utvecklat seminarieprogrammen, bjudit in politiker, miljöcertifierat mässorna och varit tidiga med att visa jämställdhet i känsla, form och innehåll.
– Elbranschen är Sveriges viktigaste bransch, därför kommer Elmässan att fortsätta följa dess utveckling precis som den gjort hittills. Men vi nöjer oss inte med att följa strömmen utan vill ständigt förbättras, säger Lina och ser ljust på de kommande 20 åren.
Ladda inför besöket
Sedan flera år tillbaka arrangeras Elmässan på Kistamässan. Den 16-17 oktober kommer där att finnas fler än 200 utställare redo att ta emot tusentals besökare.
– Många uppskattar att Elmässan och våra utställare har ett så stort fokus på produkter. Det gör att man som besökare kan klämma, känna och göra inköp direkt på mässgolvet. Vi ser även till att det alltid finns inspirerande seminarier och flera möjligheter att höja sin kompetens på plats. I år ska vi också fira Elmässans 20-års jubileum, vi kommer att behålla kärnan av det som alla känner igen men montera en festlig guldkant på hela mässan, avslutar hon.
För oss som mässföretag måste ju innovationen med högst effekt vara EasyGo - vår digitala lösning för besökare. När Elmässan började för 20 år sedan var det utskrivna pappersbiljetter som gällde och alla gick omkring och samlade på sig högar av broschyrer och visitkort. Idag använder vi smartbadge-teknologi vilket gör att våra besökare kan använda sina besöksbrickor som digitala visitkort. Med brickan kan man både utbyta kontaktuppgifter och samla på sig information som efter mässan smidigt skickas i ett enda mejl. Smart, enkelt och miljövänligt!
Lina Schewenius Lund, Head of Cluster på Easyfairs