Öppettider
- 16 oktober 9.00-17.00
- 17 oktober 9.00-16.00
Lotta Larsson har arbetat i elbranschen i trettio år. Genom att bara vara sig själv vill hon normalisera kvinnors plats i elbranschen. Tillsammans med arbetsgivaren Elektroskandia välkomnar hon fler kvinnliga kollegor eftersom blandningen gör företagen bättre.
Lotta började på Elektroskandias lager i Örebro 1994. Sedan dess har hon arbetat som innesäljare, chef över innesäljare och idag är hon utesäljare på Division Infra.
Mitt arbete innebär att besöka nya och befintliga kunder och hjälpa dem med försörjning av material till projekt inom elnät, telekom och järnväg. Det kan handla om både nybyggnationer och förstärkningar av befintliga nät. Men det viktigaste i min roll är att se till att allting fungerar som det ska, skapa förtroende för Elektroskandia och bygga upp en relation med kunden, berättar Lotta.
Lotta Larsson, utesäljare på Division Infra, Elektroskandia
Normalisera mångfald
Lotta tycker det är viktigt att vara en förebild som kvinna i elbranschen, men utan att göra så stor affär av det. Istället vill hon normalisera mångfald bara genom att vara sig själv och visa att förmågan att utföra jobbet inte har med kön eller bakgrund att göra. Något som funkat bra i rollen som säljare, de största utmaningarna hon stött på har faktiskt kommit från henne själv.
– Eftersom jag inte har någon teknisk bakgrund kände jag i början ofta att jag inte räckte till, men så var det ju inte. Man behöver inte kunna allt det tekniska för att jobba som säljare ute hos grossist. Det finns alltid kollegor och leverantörer att ta hjälp av, dessutom är kunderna ofta väldigt insatta och kan dela med sig av kunskaper. Huvudsaken är att man som människa är lyhörd, kan se kundernas behov och vill hjälpa dem att hitta rätt, säger hon.
Skapar positiv stämning
När Lotta började som innesäljare var hon ganska ensam som kvinna i branschen men under de senaste tio åren har det kommit in allt fler kvinnor i branschen.
– Jag blir så glad av att se hur blandningen av män och kvinnor bland projektledare och beredare stadigt växer. Det skapar en helt annan stämning på kontoren, folk trivs bättre och företagen blir mer välmående. Många av våra kunder gör ett riktigt bra jobb kring detta, säger hon.
Blandningen behövs
Elektroskandia har själva breddat sin kompetensprofil för att nå en bredare publik och arbetar långsiktigt för att öka mångfalden.
– Vi behöver få fler kvinnor att söka jobben som säljare och säljchefer, därför är det viktigt att skapa attraktiva arbetsplatser som kan locka fler kvinnor till elbranschen. Vi behöver också ändra vårt mindset. Istället för att fokusera på den tekniska kunskapen behöver vi se mer till vilken typ av kompetens och personlighet som behövs för jobbet. Det är blandningen inom personalstyrkan som är A och O. Engagerade människor med olika personligheter, kompetenser och erfarenheter, alla behövs, avslutar Lotta.
Så här gör Elektroskandia för att locka fler kvinnor och få bredare mångfald
Elektroskandia är Sveriges ledande el-teknikgrossist. Ingår i Sonepar-koncernen, ett av världens största elgrossistföretag. Koncernen har 44 000 anställda i 40 länder på fem kontinenter. Arbetet med mångfald och inkludering en viktig del av hela koncernens mål, vision och syfte.
➔ Besök ELEKTROSKANDIA i monter B:10 på Elmässan den 16-17 oktober!
Det mest spännande som hänt de senaste 20 åren är att vi - Elektroskandia, våra kunder och leverantörer - har börjat prata hållbarhet. Dels hållbarhet för miljön men också hållbarhet kring människors mående och trivsel på sina arbetsplatser. Nu kan vi tillsammans mötas och diskutera fram hållbara lösningar för hela branschen!
Lotta Larsson, utesäljare på Division Infra, Elektroskandia