Installationen till elbilsladdaren skall testas med Elma EVSE-200

Elma EVSE-200-adapter aktiverar laddaren genom att simulera anslutning av en elbil, och flyttar ut mätpunkterna till standard banankontakter. Därmed kan t.ex. en enkel funktionstest, (om laddaren kan aktiveras), utföras med endast adaptern, spänningar kan mätas med en standardmultimeter eller full funktionsavprovning och installationstest utföras med en passande installationstestare.

Elma EVSE-200 har dessutom flera smarta funktioner.

CP-signal via banankontakter. Ett ladduttag EVSE och elbil EV kommunicerar via en frekvensmodulerad signal. Så ber bilen (Elma EVSE-200) t.ex. om 32A, svarar laddaren kanske att det bara finns 13A att tillgå. Denna signal kan läsas av med en standardmultimeter med DutyCycle Hz% funktion, eller med den banbrytande Elma 6100EVSE, som direkt visar signalen som en ström. Hitta Elma 6100EVSE som tillbehör här på sidan.

Till Elma EVSE-200 kan man också ansluta en belastning, t.ex. en värmefläkt upp till 10A, direkt i uttaget på adaptern. Därmed kan laddaren testas belastad, och anslutningar kan kontrolleras med en infraröd kamera.

Elma EVSE-200 kan även skapa felsimulering för saknad PE-förbindelse och CP till PE-fel. Därmed kan adaptern användas “ensam” för kontroll av korrekt inkoppling och funktionalitet vid fel.

Adaptern levereras med standard typ 2 stickpropp och enkla vred för simulering av både PP (belastning) och CP (Inkopplingsstatus) både ventilerat (ABD) och icke ventilerat (ABC). Levereras klar för användning i en väska och kan med fördel använda med installationstestare från Elma instruments.

Scroll to Top