Information för utställare
Här finner du svar på de allra vanligaste frågorna kring ditt deltagande på mässan. Vi har även samlat all viktig information och den officiella tekniska informationen inne på MyEasyfairs. Logga in på MyEasyfairs via knappen nedan.
Här finns den officiella utställarinformationen med all teknisk information.

FAQ
Förberedelser inför mässan
Ni har bokat er monter och det är dags att börja förbereda ert deltagande. Gå igenom nedan punkter så snart du kan. Statistik visar att de som förberett sitt mässdeltagande blir nöjdare med resultatet.
Vad är My Easyfairs:
Majoriteten av besökarna planerar sitt besök via vår hemsida. Det som fylls i inne på My Easyfairs är det som syns i vår utställarlista på hemsidan. Här kan ni presentera ert företag, era produkter, nyheter och jobbannonser. Under mässan kommer ni att ha en Smart Badge Reader i er monter som besökarna kan scanna med sina Smart Badges (namnskyltar). När de scannar er reader får de den information ni lagt upp via My Easyfairs skickad till sig via e-mail.
Genom My Easyfairs kan du även:
- Bjuda in dina kunder genom er personliga länk
- Registrera monterpersonal
- Skapa inlogg till dina kollegor så de också kan redigera informationen i My Easyfairs
- Se vilket EasyGo-paket ni bokat
Logga in på My Easyfairs:
När ert företags monter bokades fick personen som gjorde bokningen ett e-mail från ”My Easyfairs” med en länk till systemet med uppmaningen att bekräfta e-postadressen samt välja lösenord. E-postadressen är användarnamnet och det lösenord som väljs blir lösenordet. Om lösenordet glömts bort välj ”Glömt lösenord” följ instruktionerna. I vissa fall när det krånglar kan det hjälpa att byta webbläsare och testa på nytt.
Har ni fyllt i era uppgifter tidigare?
Dessa uppgifter finns kvar inne på My Easyfairs. Logga in på nytt för att det ska komma upp i den aktuella utställarlistan på hemsidan.
Lägg till fler användare:
Ni kan själva bjuda in varandra till My Easyfairs om ni önskar att fler personer inom företaget har tillgång till kontot.
Många av era monterbeställningar sköter ni enklast i Kista Mäss-Service onlineshop, se länk nedan.
Vid vidare frågor/beställningar, vänligen kontakta Kista Mäss-Service.
08-506 650 00
kistamasservice@easyfairs.com
www.kistamasservice.se
Att få rätt besökare till mässan är ett teamwork. Både vi som arrangörer och ni som utställare ansvarar för att bjuda in besökare. Statistiken säger att om utställare marknadsför sitt mässdeltagande innan man ställer ut, får man 250% bättre utfall än utställare som inte marknadsför sig.
Ni kan se mässan som ett köpcentrum där vi är som arrangör är köpcentrumet och ni som utställare är butikerna. För att kunder ska lockas av att besöka just er butik framför alla andras måste ni marknadsföra att ni finns på plats och sticka ut ur mängden. Väl på plats måste butiken också se attraktiv ut och ha kunnig personal på plats för att kunna skapa en god relation med kunder som faktiskt tar sig till butiken.
För att maximera ert deltagande på mässan har vi en del verktyg som hjälper er på vägen:
- Er utställarsida på vår hemsida
- Personlig registreringslänk
- Personlig banner
Er utställarsida på vår hemsida:
Under “utställarlista” här på vår hemsida syns det ni fyller i inne på My Easyfairs (För att läsa mer om detta, se fliken My Easyfairs). Här skriver ni om ert företag, laddar upp innovativa produkter och nyheter samt jobbannonser. Statistik visar att de som har en ifylld My Easyfairs-profil i snitt lyckas bättre på plats. Denna information skickas även individuellt till alla besökare som skannat er läsare på mässan.
Er personliga registreringslänk:
Denna hittar ni inne på My Easyfairs under “Bjud in dina befintliga och potentiella kunder” och “inbjudan”. Fördelar med den personliga registreringslänken:
- Lätt och snabbt sätt att marknadsföra ditt deltagande
- Samlar leads innan Byggmässan ens har öppnat dörrarna (alla som har registrerat sig på din länk ser du i MyEasyfairs)
- SMS till din telefon när besökare som har registrerat sig på din länk anländer till Kistamässan
Personlig banner:
Vi har förberett banner som ni gärna får använda i er marknadsföring. Denna hittas inne på My Easyfairs under “Bjud in befintliga och potentiella kunder” och “marknadsföringsmaterial”.
Glöm inte heller att tagga oss på Facebook och LinkedIn @Elmassan samt använda vår hashtag #byggmassan på sociala medier.
Vi erbjuder ett otroligt brett och kreativt sätt för extra synlighet inför och under Elmässan.
Intresserad?
caroline.larsson@easyfairs.com
I närheten av Kistamässan finns ett flertal hotell vi kan rekommendera.
Scandic Victoria Tower
Comfort Hotel Kista
Memory Hotel
Connect Hotel Kista
Scandic Kista
The Studio Hotel
Läs mer om de olika boendealternativen i nära anslutning till Kistamässan här.
voco Stockholm-Kista
Välkommen till voco Stockholm-Kista – ett premiumhotell med hög service och standard för att maximera din upplevelse hos oss.
På voco Stockholm Kista vet vi att en fantastisk vistelse börjar med genomtänkta detaljer och service. Oavsett om du är här för att besöka en mässa, konferens eller är på affärsresa, gör våra 201 inbjudande hotellrum, konferens, restaurang & bar, gym men även ett SPA (med pool & bastu) och vår vänliga atmosfär det lätt att känna sig hemma. Vi har allt du behöver för en smidig vistelse.
För konferenser eller gruppförfrågningar kontakta Sales Manager Nordics Anders Dahlin på sales.nordics@stockholmkistahotel.com.
För beställning av montercatering och dryck vänligen kontakta:
KM Restauranger
08 410 608 20
Konferens@kmgroup.se
Tänk på att all alkohol som påträffas i anläggningen som inte är beställd via KM Restauranger kommer att beslagtas. Detta eftersom alkohollagstiftningen inte tillåter egen medhavd alkohol i Kistamässans lokaler.
För byggnation och reklambudskap etc. som överstiger 2,50 meter tillkommer en avgift. Detta gäller ej monterbelysning. Konstruktioner högre än 2,50 meter kräver förankring mot tak med säkerhetsvajer. Vänligen kontakta ansvarig säljare Caroline Larsson vid eventuell önskan om höjdbyggnation.
Önskar ni hålla kundmöten, workshops, extra produktvisingar eller annat under Sett? Då finns möjlighet att boka konferensrum på nedre våningsplan. Kontakta oss på linn.jobson@easyfairs.com för mer information!
När ni bokade er monter bokade ni även ett EasyGo-paket. GoLeads, GoPlus och GoPremium är våra tre paket. För att se vilket paket ni har bokat, vänligen se orderbekräftelsen eller logga in på My Easyfairs.
Gemensamt för samtliga paket är:
- Access till My Easyfairs
- Visa er företagsprofil online
- Visa era produkter/tjänster online
- Bjud in era kunder & prospekts
- Utöka ert professionella nätverk
Läs mer om våra EasyGo-paket här.
Vi inför ett nytt hållbart montersystem som kommer användas för att bygga upp montrarna på Elmässan Stockholm 2025. Vi byter ut tidigare träväggar till flexibla metallramar (av varumärket beMatrix).
Kontakta Kista Mäss-service för mer information: kistamasservice@easyfairs.com
Har du planer på att skicka material till din monter redan innan du anländer.
Leveransadress:
Byggmässan / Företag / Monternummer
Kistamässan
Vågögatan 3
164 40 Kista
Gods som ankommer till mässan kan transporteras in till anvisad monter mot en kostnad. Motsvarande kostnad gäller även för avgående gods som lämnas i montern. Dessa kostnader debiteras utställande företag i efterhand. Vänligen se kontakta Kista Mäss-Service för mer specifikationer eller se Kista Mäss-Service informationsdokument på My Easyfairs.
Kista Mäss-Service
08-506 650 00
kistamasservice@easyfairs.com
www.kistamasservice.se
Kistamässan eller Kista Mäss-Service ansvarar ej för gods före, under eller efter arrangemanget.
I Utställarakademin får du kortfattad och översiktlig information om hur ett mässdeltagande kan se ut. Klicka här för att kolla.
Ni som utställare har möjlighet att köpa en talartid. Det finns även möjlighet att köpa tid för workshops, nätverkslunch och andra aktiviteter. Detta är ett bra sätt att skapa uppmärksamhet och få besökarna att vilja gå förbi er monter för att fortsätta dialogen.
För er som redan köpt en talartid i programmet:
Det är viktigt att ni skickar in er titel och beskrivning till oss i god tid innan mässan. Detta kommer att synas på hemsidan samt finnas med på skyltar och annat material där scenen ni ska tala på syns.
Riktlinjer för material som skickas in:
• Intresseväckande titel.
• Text som beskriver seminariet/workshopen/aktiviteten. Ca 70 – 110 ord.
• Talarens/talarnas namn och titel inom företaget samt en kort beskrivande text. Ca 40 ord.
• Högupplöst profilfoto på talaren/talarna (minst 2MB).
Tips:
Våra besökare vill lyssna på seminarium som skapar ett mervärde och där titeln och beskrivningen faktiskt stämmer överens med det som presenteras på scen. Det är därför viktigt att ni som företag tänker igenom er programpunkt noga och inte presenterar rena säljpitchar.
Besökarens tid på plats på mässan är värdefull och de vill lära sig något nytt. Vill de köpa något besöker de er monter. Vi har varit med om att det i början av ett seminarium varit 200 personer i publiken men har slutat med 20 personer kvar.
För er som inte köpt en talarpunkt men är intresserade:
Vänligen kontakta Linn Jobson:
linn.jobson@easyfairs.com
Ta reda på hur ni kan göra ert mässdeltagande mer hållbart. Läs våra rekommendationer här.
Observera även att det från den 1 januari 2024 är förbjudet att använda engångsartiklar som innehåller mer än 15 procent plast. Detta är bra att ha i åtanke när ni planerar era aktiviteter för montern. Att bryta mot denna lag kan innebära vite.
Var försiktig med förfalskade listleverantörer och liknande bedrägerier. Vi vill uppmärksamma dig på bedrägerierbjudanden om listdata och andra “tjänster” som du kan få via oönskade e-postmeddelanden. Om du får sådan kommunikation är det bedrägeri och kommer inte från Easyfairs eller Elmässan.
Easyfairs säljer aldrig besökarinformation till tredje part.
Den information som dessa företag tillhandahåller är oftast antingen felaktig, ofullständig, av dålig kvalitet eller till och med falsk och/eller har samlats in eller förvärvats i strid med dataskyddsförordningen (GDPR). All användning som sådana företag gör av namnet Easyfairs eller Elmässan sker utan vår auktorisation och är olaglig.
Svara inte på dessa e-postmeddelanden.
Under inga omständigheter ska du göra några betalningar till företagen bakom dem. Informera oss om du får sådana förfrågningar så att vi kan varna andra.
Vart hittar jag mer detaljerad information?
Mer information om höjdbyggnation, marknadsföringsmaterial och mycket mer hittar du i webbportalen MyEasyfairs.
Nedräkning till mässan
Onsdag 15 oktober 9.00-17.00
Torsdag 16 oktober 9.00-16.00
Inflytt: Tisdag 14 oktober kl 07.00 – 20.00 Port 2A
Utflytt: Torsdag 16 oktober kl 16.30 – 22.00
Kistamässan
Arne Beurlings Torg 5
164 40 Kista
Just nu har vi reducerade parkeringsmöjligheter på grund av ett större infrastrukturprojekt som leds av Stockholm Stad och Trafikverket.
Vi uppmuntrar därför alla att i allra möjligaste mån åka kollektivt när ni besöker Kistamässan.
Parkeringsplatser finns:
P1 ligger vid mitten av Nolsögatan i Kista (mot E4:an).
650 platser.
Taxa 200kr/dygn.
P2 ligger vid Dalviksgatan i Kista (på södra sidan av Dalviksgatan).
400 platser.
Taxa 25kr/dag.
P3 ligger vid slutet av Österögatan (precis innan Euromaster) i Kista.
70 platser.
Taxa 150 kr/dygn.
P4 ligger strax efter Torshamnsgatan 42 i Kista (nära E4:an).
160 platser.
Taxa 200 kr/dygn.
Shuttlebussar:
Shuttlebussar går mellan Jan Stenbecks torg, Kistagallerian (Östra sidan) till huvudentrén på Kistamässan under båda mässdagarna.
Begränsade parkeringsmöjligheter – gratis shuttlebuss
På grund av situationen med begränsad parkeringsplatser rekommenderar vi att åka kommunalt.
Vi erbjuder vi dig att åka gratis shuttlebuss mellan Kistagallerian (Jan Stenbecks torg) och Kistamässan under båda dagarna.
Onsdag 16 okt: 06.45-19.30
Torsdag 17 okt: 06.45-16.30
Bussen cirkulerar hela dagen mellan stoppen utan fast tidsschema.
Kistamässan har ett fantastiskt läge mellan Stockholm och Arlanda. Hit tar man sig enkelt med tunnelbana, pendeltåg, bil eller buss. Med tåget tar det 12 minuter från Stockholm Central och från Arlanda flygplats tar det 20 minuter. Från Stockholms central tar resan med pendeltåg 18 minuter och med tunnelbanans blå linje tar det ca 20 minuter.
OBS! Just nu har vi reducerade parkeringsmöjligheter på grund av ett större infrastrukturprojekt som leds av Stockholm Stad och Trafikverket.
Vi uppmuntrar därför alla att i allra möjligaste mån åka kollektivt när ni besöker Kistamässan. Planera din resa här.
Shuttlebussar:
Shuttlebussar går mellan Jan Stenbecks torg, Kistagallerian (Östra sidan) till huvudentrén på Kistamässan under båda mässdagarna.
Så fort mässan stänger är det otroligt viktigt att vi i teamet för Byggmässan får tillbaka läsaren som placerats i er monter under inflytten.
En stund innan vi stänger kommer vi att gå runt i hallen och samla in läsarna. Ni får då ett kvitto av oss på att läsaren/läsarna är återlämnade.
Så fort mässan stänger och besökarna har lämnat hallen är det OK att packa ihop montern. Ni får alltså inte packa ihop den innan dess. Om någon ska hämta upp ert material senare är det viktigt att materialet packas ihop och märks tydligt.
Du registrerar din monterpersonal själv via My Easyfairs. All monterpersonal måste vara registrerad, så här går du till väga:
- Logga in på My Easyfairs med det login som du fick när du bokade en monter på mässan.
- Tryck på ”glömt lösenord” om du behöver ett nytt login.
- Klicka på den mässa du ställer ut på
- Välj ”Förbered din monter”, nr 2 på tidslinjen i ert My Easyfairs, och sedan ”Registrera min monterpersonal”.
- Ni länkas nu till en ny portal. Välj ”Personnel” i menyfältet till vänster.
- Klicka på ”add new” och lägg till monterpersonalens uppgifter.
- Slutligen kan du välja att spara ner registreringarna eller att skicka dem direkt till din personal genom knapparna längst i vänster hörn.
Med några enkla knep kan ni som utställare maximera ert deltagande. Här kommer en kort checklista:
- Uppdatera er profil i My Easyfairs
- Sprid er medverkan i era kanaler och bjud in era egna kunder med er personliga länk som ni finner inne på My Easyfairs.
- Lägg tid och engagemang på er monter så den ser visuellt attraktiv ut för besökare. Ett tips är även att attrahera besökarna med någon form av aktivitet som exempelvis en tävling eller genom att bjuda på något gott.
- Ha rätt personer på plats. Välj ut era mest engagerade och kunniga personer att ha i montern.
- Engagera er monterpersonal. Ha tillräckligt med personal och planera tid för raster samt lunch.
- Använd både Visit Connect och Smart Badge-läsaren aktivt under mässan.
- Glöm inte följa upp efter mässan! Leads finner du inne på My Easyfairs och inne på Visit Connect-portalen.
Kort och gott, förbered er väl för att bli bäst!
Smart Badge-tekniken är ett enkelt sätt för besökare att samla information om de utställare denne är intresserad av, och ett lika enkelt sätt för utställare att förvandla besökare till kvalificerade leads. Besökaren håller sin Smart Badge (namnbricka) mot läsaren i er monter och vips så har ni bytt kontaktuppgifter – smart va?
Så här ser läsaren som placeras i er monter ut:
Denna måste återlämnas till teamet för Elmässan vid stängning.
Med Visit Connect säkrar ni hetare leads. Genom att skanna QR-koden på en besökares Smart Badge kan ni ta anteckningar över ert samtal vilket gör det lättare att följa upp efter mässan.
Ca 1-2 veckor innan mässan får ni mer information kring detta.
Enkelt förklarat är Smart Badge-läsaren mer på besökarens initiativ och Visit Connect-skanningen mer på utställarens initiativ.
Läs mer om skillnaden mellan Smart Badge och Visit Connect här
Mässan är här
Bevakad garderob finns på plats på mässan.
Finns att köpa i restaurangen och bistron på övre entréplan samt i cafét inne i mässhallen.
Öppettider
Restaurangen har öppet mellan 11.00-15.00.
Bistron har öppet onsdag kl.7.30-15.00, torsdag 7.30-16.00.
Caféet har öppet onsdag kl.9.00-17.00 och torsdag kl.9.00-16.00.
Våra restauranger på Kistamässan drivs av vår partner KM Restauranger. De satsar på närproducerade och ekologiska råvaror. Deras menyerna har tonvikt på skandinavisk mat, men influenser från världens alla hörn.
Den fasta restaurangverksamheten är placerad i anslutning till hall 1 och har plats för 320 personer, i vår Bistro utanför hall 2 finns 150 platser. Inne i hallen finns ett café och enklare matservering.
Utanför Kistamässan finns ett flertal restauranger som serverar lunch. Bland annat Sushirestaurangen SUSHI by KYOTO, Frankies som har pizza, pasta och hamburgare samt Restaurang Upper East som serverar lunch dagligen med en kött, en fisk och en vegetarisk rätt.
Toaletter finns i övre entrén vid garderoben samt på E-plan.
Handikappanpassad WC finns på dam- och herrtoaletterna på övre entréplan samt på E-plan.
Det är tillåtet att ta med barn i barnvagn till Elmässan.
I huvudentrén finns hiss och rulltrappa upp till mässhallen (övre entréplan).
Handikappanpassad WC finns på dam- och herrtoaletterna på övre entréplan samt på E-plan.
Hörslinga finns på första raden vid alla scener.
Givetvis är ledarhundar är välkomna.
Husdjur får inte följa med in på Kistamässan. Det gäller dock inte ledarhundar.
Det kommer att finnas en fotograf och filmare på plats under båda dagarna. Om du inte vill synas i bild säger du till fotografen på plats.
Utvärdering av mässan
Smart Badge-läsaren:
Ni hittar alla besökare som touchat er läsare inne på My Easyfairs efter mässan under “se resultat” och “ladda ner leads”.
Visit Connect:
De Smart Badges ni skannat med Visit Connect finns i ert Visit Connect-konto.
Vi som arrangörer skickar ut enkäter till alla som stått i er monter där ni får möjligheten att utvärdera mässan som gått. Er åsikt är otroligt viktig för oss då vi ständigt vill utvecklas och möta era förväntningar. Stort tack på förhand för ni tar er tiden för att besvara dessa.
Under mässan har ni som företag haft möjlighet att prata med någon av våra säljare för att boka en monterplats till kommande mässor. Glöm inte bort att boka er monter och hålla koll på orderbekräftelsen som kommer till kontaktpersonens mejl.
Maximera din närvaro
Vi har lanserat en app!
- Aktivering av Visit Connect: Använd appen smidigt för att skanna dina besökares Smart badges
- Maximera nätverkandet: Öka chansen att nätverka med likasinnade.
- Effektivare möten: Kommunicera smidigare och boka möten enkelt via appen.
- Personlig upplevelse: Anpassa din mässupplevelse efter dina professionella mål.
- Hur går det till? Företagsinformationen hämtas automatiskt från MyEasyfairs. Det du behöver göra är att förbereda ditt schema på plats med appen. Besökare kommer sedan att kunna interagera och planera möten med dig i förväg så att ni kan få ut det mesta av mässan.
My Easyfairs
I My Easyfairs lägger ni upp information om företaget, er logga, kontaktuppgifter, registrerar monterpersona. hämtar banners och er digitala biljett.